RECRUITMENT - 26 JUNI 2018
Referral recruitment voor het werven van de beste kandidaten
26 juni 2018 / Recruitment
Waarom zou u niet alle medewerkers bij recruitment betrekken? Collega’s voelen zich gewaardeerd wanneer zij mee mogen denken over de juiste kandidaat voor de organisatie. Daarnaast weten zij goed wie wel en niet bij de bestaande cultuur passen. Start met referral recruitment!
Wat is referral recruitment?
Referral recruitment betekent dat je eigen medewerkers inzet om nieuwe collega’s te werven. Het gaat om het werven via informele netwerken. Een logisch kanaal om interessante mensen aan tafel te krijgen, want wie kan er een betere voorselectie doen dan de mensen die al bij je werken?
De belangen van referral recruitment
Eén van de voornaamste redenen om via eigen medewerkers nieuwe medewerkers te werven is vanwege de grote kans op een match. Werknemers weten wat het bedrijf voor mensen zoekt en of er een match kan zijn met de kandidaat. Het zorgt ook voor meer betrokkenheid vanuit de kandidaat. Deze heeft via uw collega voor het gesprek al een duidelijk beeld van de organisatie kunnen vormen.
Referral recruitment brengt ook een besparing op de wervingskosten met zich mee. Het kan besparen op searchtijd of bijvoorbeeld de kosten voor externe bureaus. Een deel van de besparing kan gebruikt worden als bonus voor medewerkers die een nieuwe collega hebben aangedragen. Deze beloning zal zorgen voor extra motivatie om het persoonlijke netwerk in te zetten.
In 2017 stond referral recruitment op nummer 3 van meest gebruikte instrumenten voor het werven van nieuwe medewerkers. Linkedin en de eigen recruitmentsite bekleedden plaats 1 en 2. Referral recruitment spant wel de kroon wanneer het gaat om de kwalitatief beste ‘hire’. Onderzoek geeft echter ook aan dat referral recruitment – opvallend maar waar – minder belangrijk geworden is in 2017 terwijl de effectiviteit hoog blijft. Zonde dus!
Referral recruitment toepassen
Bij referral recruitment speelt interne communicatie een belangrijke rol. Het is belangrijk om medewerkers op de hoogte te houden van openstaande vacatures zodat zij gericht op zoek kunnen gaan naar nieuwe collega’s. Denk hierbij aan het versturen van een wekelijkse interne nieuwsbrief per mail. Om het in goede banen te leiden, moet afgesproken worden hoeveel tijd iedere medewerker mag investeren in het zoeken naar nieuwe collega’s. Het moet namelijk geen hinder worden voor de hoofdwerkzaamheden. Aan de andere kant zullen ook veel collega’s juist gemotiveerd moeten worden om bij te dragen aan referral recruitment. Hiervoor kan gecommuniceerd worden dat medewerkers als tegenpresentatie wervingsbonussen of vrije dagen kunnen ontvangen. Door referral recruitment toe te passen worden voordelen gecreëerd voor bedrijven, huidige en nieuwe medewerkers. Twijfel dus niet langer. Het is een win-win-winsituatie!
Deel dit bericht: