Skip to main content

Hoe gebruik ik Facebook voor recruitment?

RECRUITMENT - 19 APRIL 2018

Hoe gebruik ik Facebook voor recruitment?

17 april 2018 / Recruitment

Het social mediaplatform Facebook wordt 24/7 gebruikt om content te delen en om met elkaar in contact te blijven. Het is wereldwijd het meest populaire social mediaplatform en het is voor recruiters dan ook een logische stap om Facebook te gebruiken voor het werven van kandidaten.

Voordelen werven via Facebook

Facebook heeft meer dan 2,1 miljard actieve bezoekers per maand. Nederland telde in 2017 gemiddeld 7,1 miljoen (!) dagelijks actieve Facebookgebruikers. Dit betekent voor jou als recruiter dat je hier meer dan 40% van de Nederlandse bevolking kan bereiken. Facebook is gratis toegankelijk en ook het delen van vacatures hoeft geen geld te kosten.


Meest gebruikte social media kanalen wereldwijd in januari 2018 (x1 miljoen)

Gesponsorde berichten

Om meer mensen te bereiken, kunnen (betaalde) gesponsorde berichten ingezet worden. Een niet betaald bericht wordt in eerste instantie alleen vertoond op de tijdlijn van iemand die jouw bedrijfspagina volgt. Een betaald bericht kan ook direct vertoond worden op de tijdlijn van iemand die jouw pagina niet volgt. Daarnaast kun je aangeven voor welke specifieke doelgroep het bericht bedoeld is. Alleen mensen die aan de criteria voldoen, zien dan het bericht in hun tijdlijn. Je verspilt dan geen geld aan mensen buiten de doelgroep. Het enige verschil met een standaard, niet betaalde Facebook post, is dat het woord ‘Gesponsord’ wordt getoond.


Voorbeeld advertentie van RTV Utrecht op Facebook

Kortom, de inzet van gesponsorde berichten brengt een vacature onder de aandacht bij meer gebruikers, maar vooral ook bij meer potentiële kandidaten. Naast dit positieve kortetermijneffect, resulteert het ook in meer volgers en reacties op toekomstige vacatures.

Met een minimaal budget van bijvoorbeeld één euro per dag worden gemiddeld 840 tot 3.000 mensen in de leeftijd 18 t/m 60 jaar door heel Nederland bereikt. En met vijf euro per dag stijgt dat gemiddelde al snel naar 2.600 tot 16.000 mensen binnen Nederland.

Voorbeeld van bereik, budget en planning bij een gesponsorde advertentie op Facebook

Content plaatsen op Facebook

Maar wat voor content trekt mensen aan om te solliciteren? Als u Facebook voor recruitment wil gebruiken, wordt dat altijd gedaan vanaf een aparte bedrijfspagina. Deze bedrijfspagina moet uiteraard professioneel overkomen, maar ook andere informatie bieden dan alleen maar vacatures en zakelijk nieuws. Facebook geeft juist de mogelijkheid een kijkje binnen de muren te geven. Verderop in dit artikel wordt dit belicht.


Voorbeeld van een vacatureadvertentie van Schuurman Schoenen

Een vacature op Facebook hoort creatief, beknopt, afwisselend, nauwkeurig en duidelijk te zijn. Maak het interessant voor de lezer en zorg dat het visueel aantrekkelijk is. Een foto of video is bij het plaatsen van een vacature een must! Hierbij moet altijd een kort bericht geplaatst worden met daarin een link naar de vacaturesite of website van het bedrijf (zoals bij de afbeelding hierboven). Daarnaast wordt aangeraden om ‘de tagfunctie’ in de vacature te vermelden. Je spoort mensen aan om geschikte kandidaten in de reacties te taggen. Zo kunnen gebruikers elkaar op de hoogte stellen van interessante vacatures en dit zorgt weer voor een groter bereik.

Bedenk: het gaat niet alleen om de vacatures

Bij recruitment via Facebook gaat het niet alleen om het plaatsen van de vacatures op zichzelf. Facebook is bij uitstek geschikt om je ‘employer brand‘ een impuls te geven. Oftewel: om te laten zien hoe leuk het werken bij jullie organisatie is. Om Facebook met succes in te kunnen zetten voor employer branding moet de bedrijfspagina goed onderhouden worden. Bedenk waarom gebruikers jouw pagina volgen en wat voor content ze verwachten. Creëer gepaste content en maak gebruik van foto en video. Zo worden volgers enthousiast en stijgt de kans dat zij solliciteren.

Foto’s en video’s van werkuitjes, pauzes, dagelijkse werkzaamheden en successen laten bezoekers informeel kennismaken met de organisatie. Op die manier wordt via Facebook het bedrijf toegankelijk voor de potentiële werknemer. Daarnaast kunnen functies van A tot Z toegelicht worden door medewerkers zodat er kennis wordt gemaakt met de huidige werknemers en inhoud van de openstaande functies.

Creëer dus een mooie balans tussen de informele en formele kanten van het bedrijf en je zult zien dat er meer reacties binnenkomen!

Deel dit bericht:

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true”]