RECRUITMENT - 8 AUGUSTUS 2018
De belangrijkste factoren voor werkgeluk
8 augustus 2018 / Recruitment
‘Extern winnen is intern beginnen’ en ‘fans maken fans’ zijn termen die vaak genoemd en geroemd worden in het bedrijfsleven. Om succesvol te zijn moet het van binnen goed georganiseerd zijn zodat klanten zich willen binden aan de organisatie. Medewerkers die gelukkig zijn, presteren en functioneren beter. Dat komt de organisatie, klanten en relaties dus ten goede. Maar wat zijn nou aspecten om medewerkers te binden en boeien? Wat kunnen bedrijven ondernemen om medewerkers te binden en boeien? Of eigenlijk: Waar worden de werkende Nederlanders nou echt gelukkig van?
Werkgeluk in Nederland
HAYS heeft een onderzoek verricht onder de werkende Nederlanders van minimaal 18 jaar oud over werkgeluk. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de Nederlanders het meeste waarde hechten aan dat er plezier is op het werk. Daarna volgen respectievelijk een goede werksfeer, hoogte van salaris en een goede balans tussen werk en privé.
De belangrijkste factoren voor werkgeluk
Plezier op de werkvloer blijkt voor bijna iedereen (94%) belangrijk, bij 37% prijkt deze factor zelfs bovenaan de lijst als belangrijkste geluksfactor in het werk. Ook een goede sfeer staat bij de Nederlander hoog (87%) in het vaandel, 58% van de respondenten noemt het als een van de meest belangrijke ingrediënten voor werkgeluk.
Verschillen in werkgeluk tussen mannen en vrouwen
Werkgevers moeten er niet vanuit gaan dat alle mannelijke en vrouwelijke medewerkers dezelfde waarden belangrijk vinden. Mannen achtten secundaire arbeidsvoorwaarden en praktische factoren zoals een auto of bonus belangrijker dan vrouwen. Daarentegen hechten vrouwen meer waarde aan sociale factoren zoals een goede werksfeer en een prettige samenwerking met de manager/leidinggevende.
Wat kunnen organisaties ondernemen voor meer werkgeluk?
Naast alle bovenstaande factoren die een grote rol spelen in het werkgeluk van medewerkers, zijn er stappen die je als organisatie kan ondernemen om het werkgeluk van de werknemers te vergroten.
Biedt je mensen echte ontwikkelingskansen aan. Als een organisatie echte ontwikkelingskansen blijft aanbieden binnen de organisatie, zullen zij eerder geneigd zijn te blijven bij de organisatie waar zij nu werken. Maar let op hoe ouder men is, hoe minder waarde men hecht aan doorgroeimogelijkheden: van 28% bij mensen jonger dan 30 jaar tot 5% in de top 5 van 60-plussers.
Maar betrek ook mensen bij het succes van de organisatie, de projecten zijn succesvol onder andere door (bepaalde) medewerkers. Laat als organisatie merken dat het resultaat er dankzij hen niet was gekomen. Laat ze deel uitmaken van het succesverhaal en deel schouderklopjes uit. Je zou zelfs je tevredenheid kunnen uiten via sociale media want dit kan op den duur dan nieuw potentieel talent aantrekken.
En het belangrijkste om als organisatie in je achterhoofd te houden is: ‘Geluk is de sleutel tot succes!’
Deel dit bericht: